donderdag 21 januari 2010

Schoolfrustratie

Ik heb een schoolfrustratie.
Dit wordt geen klaagblogbericht (is dat een woord?) van "ik krijg zo veel huiswerk op" of "die leraar is zóooo stom". nee, het gaat over iets anders.

Ongeveer een week geleden maakte ik een wiskunde toets. Na de toets was ik ervan overtuigd dat ik blij mocht zijn met een 3,2. Zo slecht ging het.
Eergister kreeg ik mijn toets terug. En guess what? Het was een 8,2! Ik snapte er niets van, maar goed, prima natuurlijk, 5 punten hoger dan geschat.

Vandaag kreeg ik mijn biologietoets terug, die ik ook ongeveer een week geleden gemaakt had. Na het maken van die toets ging ik jubelend de schoolpoort uit en ik vertelde iedereen dat ik toch zo van bio hield, zó overtuigd was ik van mijn foutloze toets. of tenminste, bijna foutloos. Des te groter was de tegenvaller toen er een magere 6,2 op mijn toetsblaadje was gekrabbeld.

Wat is er aan de hand? Is er iemand in het spel die met cijfers husselt, of gewoon je inschattingsvermogen manipuleert? Kan ik nu maar beter nooit meer schatten wat mijn cijfer is, of gewoon altijd zeggen: "die toets ging echt zoooooooo slecht!" en dan hopen op een hoog cijfer?

Ik weet het niet. Misschien is het het verstandigst om geen toetsen meer te maken, dan kan het ook niet mee- of tegenvallen.

1 opmerking: